komunikacja społeczna
Miejski samorząd aktywnie komunikuje się z mieszkańcami informując m.in. o realizowanych inwestycjach czy bieżących wydarzeniach miejskich, a także zapraszając do udziału w organizowanych uroczystościach, akcjach, konsultacjach społecznych, cyklicznych spotkaniach w dzielnicach i wielu innych przedsięwzięciach.
Komunikacja z mieszkańcami odbywa się bezpośrednio, a także poprzez:
oficjalną stronę internetową www.miastojaroslaw.pl oraz jednostek organizacyjnych
profile w mediach społecznościowych
informacje w prasie i telewizji
wydawnictwa oraz inne materiały poligraficzne
STAŁY KONTAKT Z MIESZKAŃCAMI JEST BARDZO WAŻNY
Burmistrz Miasta Jarosławia Waldemar Paluch w 2016 roku rozpoczął cykl spotkań z mieszkańcami w siedmiu dzielnicach miasta. Ta forma otwartego dialogu cieszyła się dużym zainteresowaniem także w ostatnich pięciu latach. Mieszkańcy mieli możliwość włączenia się w procesy podejmowania decyzji w sprawach ważnych dla miasta poprzez wyrażanie opinii, zgłaszanie propozycji oraz mówienie o problemach zarówno w bezpośredniej dyskusji, jak i pisemnie, po wypełnieniu krótkiej ankiety.
Sprawy poruszane w trakcie debaty czy pomysły dotyczące zmian w mieście były uwzględniane przy realizacji wielu przedsięwzięć i rozpatrywane podczas planowanych budżetów na kolejne lata. Mieszkańcy chętnie korzystali również z indywidualnych spotkań z burmistrzem miasta w siedzibie urzędu.
Niezwykle cenioną formą dialogu z mieszkańcami była także ta, odbywająca się na płaszczyźnie współpracy z ciałami doradczymi:
Radą Programową ds. Sportu
Radą Rozwoju Miasta Jarosławia
Jarosławską Radą Seniorów
Młodzieżową Radą Miasta Jarosławia
W ważnych sprawach dla miasta Burmistrz komunikował się z mieszkańcami za pośrednictwem mediów, organizując konferencje i briefingi prasowe. Spotkania z dziennikarzami były okazją do rozmów m.in. o planowanych inwestycjach, inicjatywach społecznych czy kulturalnych w Jarosławiu.
POD PATRONATEM BURMISTRZA
Honorowy Patronat Burmistrza Miasta Jarosławia to szczególne wyróżnienie, przyznawane przedsięwzięciom, imprezom lub wydarzeniom organizowanym na terenie miasta, które w znaczny sposób podnosi ich rangę. Udzielenie patronatu jest też wyrazem aprobaty burmistrza miasta, identyfikacji z inicjatywą, formą więzi i wyrazem otwartości oraz współpracy z różnymi grupami, zaangażowanymi w szeroko pojmowane organizowanie życia lokalnej społeczności. W latach 2019-2023 Burmistrz Miasta Jarosławia objął patronatem blisko 300 wydarzeń m.in. sportowych, kulturalnych, edukacyjnych, społecznych, charytatywnych, czy naukowych.
JAROSŁAW MIASTO OLŚNIEŃ
W 2020 r. został zaprezentowany nowy znak promocyjny miasta Jarosławia, który jest efektem prac zespołu projektowego pod kierunkiem dr. Zbigniewa Chmielewskiego - eksperta ds. komunikacji wizualnej i tożsamości miejsc, wykładowcy Uniwersytetu Wrocławskiego w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Autorką znaku jest Agata Dzięgielowska - grafik, animator ds. Centrum Edukacji Kulturalnej, absolwentka Zespołu Szkół Plastycznych im. Stanisława Wyspiańskiego w Jarosławiu oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, kierunek: Grafika Warsztatowa.
Znak, poprzez brzmienie logotypu czytanego wraz z ikoną, a także jej układ i graficzną formę zawierającą odniesienia do dawnej architektury, sygnalizuje specyficzny, zabytkowy i nieco „bajkowy" charakter Jarosławia oraz pozytywne zaskoczenie i niemal olśnienie, które towarzyszy odwiedzającym to miejsce.
Znak promocyjny nie zastąpił herbu miasta Jarosławia. Ma głównie zastosowanie w działaniach promocyjnych i reklamowych dotyczących turystyki, rozrywki, kultury i innych o podobnym charakterze. Logo wraz z księgą znaku dostępne jest do pobrania z oficjalnej strony Miasta
OFICJALNY SERWIS MIEJSKI - WWW.MIASTOJAROSLAW.PL
Oficjalna strona internetowa miasta to główna platforma wymiany informacji między przedstawicielami urzędu, a społecznością lokalną. Jest też często pierwszą formą kontaktu i źródłem wiedzy dla mieszkańców, inwestorów, dziennikarzy, turystów i wszystkich, którzy poszukują informacji o Jarosławiu, działaniach samorządu miejskiego oraz pomocnych danych w załatwieniu spraw urzędowych. Obsługą witryny zajmuje się zespół ds. obsługi oficjalnej strony internetowej Urzędu Miasta Jarosławia, powołany przez burmistrza zarządzeniem.
Serwis internetowy pod adresem www.miastojaroslaw.pl został uruchomiony w 2020 roku i zastąpił dotychczasową stronę. Sięgnięcie do archiwalnych zasobów gromadzonych przez wiele lat jest nadal możliwe, z poziomu stopki nowej witryny.
Intuicyjność, przejrzystość, nowoczesność, łatwiejsza nawigacja oraz zupełnie nowy wygląd graficzny, to cechy wyróżniające miejską stronę. Witryna jest funkcjonalna, dostępna, responsywna oraz, co niezwykle istotne, przyjazna osobom z niepełnosprawnościami.
OBOWIĄZKOWY BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
Obowiązek prowadzenia urzędowego publikatora teleinformatycznego nakłada na podmioty publiczne ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta Jarosławia spełnia wymagania określone w ustawie oraz rozporządzeniach ministerialnych.
W 2021 r. serwis została zmieniony na system BIPLO VIP, który łączy w sobie sprawdzone rozwiązania i prostotę obsługi oraz nowoczesną funkcjonalność i atrakcyjny sposób prezentacji danych. Nowy BiP zapewnia m.in. responsywność, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz szereg udogodnień w publikacji treści, jej przejrzystej prezentacji i wyszukiwaniu. Nad prawidłową i sprawną obsługą elektronicznego informatora czuwa zespół ds. obsługi Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Jarosławia powołany przez burmistrza zarządzeniem. Wersja BIP obowiązująca do 2021 r. została utrzymana jako strona archiwalna, z możliwością sięgnięcia do zgromadzonych i opublikowanych w niej informacji.
OTWARCI NA KOMUNIKACJĘ W SOCIAL MEDIACH
FACEBOOK – JESTEŚMY NA TAK!
Narzędziem służącym szeroko rozumianej komunikacji jest profil założony w serwisie społecznościowym Facebook, prowadzony od 2016 r. pod nazwą Urząd Miasta Jarosławia i adresem www.facebook.com/umjaroslawia. Mieszkańcy za pośrednictwem FB chętnie komunikują się z urzędem, komentują posty, zadają pytania czy też proszą o wsparcie w promocji różnych wydarzeń i akcji.
Profil tętni życiem dzięki barwnym fotorelacjom i angażującym materiałom filmowym, które ukazują dynamikę miasta. Co więcej, stał się on platformą wspierającą aktywną wymianę myśli i pomysłów między mieszkańcami a samorządem, tworząc przestrzeń dla dialogu i wzajemnego zaangażowania w sprawy lokalne.
Dziękujemy za polubienia profilu, obserwacje oraz blisko 300 tysięcy odwiedzin!
INSTAGRAM – TEŻ LUBIMY!
Instagram to wizualne medium, w którym zaistniało również Jarosław Miasto Olśnień. Duża reaktywność użytkowników, łatwość w nawiązywaniu kontaktu i swobodny styl komunikacji sprawiają, że doskonale odnajdujemy się w tym świecie. Od 2021 r. na publikowanych fotografiach prezentujemy Jarosław z jak najlepszej strony - walory miasta, w tym najciekawsze miejsca, czy wydarzenia. Popularność samego serwisu to okazja, by dotrzeć z przekazem do szerokiego grona odbiorców. Potwierdzeniem tego jest fakt, że systematycznie rośnie liczba aktywnych sympatyków naszego miasta.
E-URZĄD – ELEKTRONICZNE USŁUGI DLA MIESZKAŃCÓW
Elektroniczne formularze, aplikacje mobilne, płatności online - dzięki nowym narzędziom wykorzystywanym w kontaktach z mieszkańcami, urzędowe sprawy załatwiane są szybciej i bez konieczności wychodzenia z domu.
Odpowiedzią na zmieniające się potrzeby obywateli stała się platforma eUrząd, z której korzysta również nasz samorząd. Wystarczy wejść na stronę www.ratusz 24.pl oraz wybrać Urząd Miasta Jarosławia.
Dzięki niej mieszkańcy i przedsiębiorcy - bez konieczności odwiedzania urzędu - mogą zapoznać się ze statusem załatwianych spraw, czy też dokonać elektronicznych płatności.
Ponadto, eUrząd za pośrednictwem platformy ePUAP, udostępnia formularze elektroniczne (np. deklaracja dotycząca odpadów). Portal posiada również wersję mobilną, dzięki której w każdej chwili możemy skorzystać z dostępu do naszych danych, a także otrzymać powiadomienia o wydarzeniach w mieście, czy zgłosić usterkę z uwzględnieniem zdjęć i lokalizacji GPS. Do korzystania w pełni z elektronicznego urzędu, wymagane jest założenie indywidualnego konta mieszkańca lub przedsiębiorcy oraz posiadanie Profilu Zaufanego i konta na platformie ePUAP. Korzystanie z platformy eUrząd jest bezpłatne.
KAMPANIE INFORMACYJNE
Mogłoby się wydawać, że w dzisiejszych czasach, kiedy wirtualna rzeczywistość odgrywa kluczową rolę, poligrafia odejdzie na boczny tor. Nic bardziej mylnego! Odpowiednie materiały poligraficzne mogą stać się dużym atutem i są również opracowywane przez nasz urząd. Należą do nich m.in. plakaty, ulotki, zaproszenia, kartki okolicznościowe, broszury, plansze, banery, promujące różnego rodzaju akcje, wydarzenia, konkursy, czy kampanie społeczne. Materiały poligraficzne pozwalają na wielopłaszczyznowe zaprezentowanie przekazu, jaki kierujemy na zewnątrz. Dzięki temu, że możemy dotrzeć do różnorodnych grup docelowych, ważna jest dla nas jakość projektów, o którą dbają ich kreatywni twórcy. Zachęcamy do obejrzenia wybranych realizacji!